Charlotte Lybeer (Billboard Project Antwerpen 2020)

 

OP (BOARDS) IN (BOX) - M HKA Quarantaine Editie Selectie

2 jul - 8 aug 2021

22 kunstdrukken van The Quarantie Edition liggen van 2 juli tot 8 augustus 2021 in MHKA INBOX. 

Geschiedenis

De ONBOARDS Biënnale is het tweede hoofdstuk van het Billboard Project Antwerpen. Het eerste Billboard Project ging van start in 2007 en toonde 50 originele kunstwerken op de billboards in de Antwerpse binnenstad. Daarna evolueerde het Billboard Project en presenteerde het om het jaar een bredere benadering van de dialoog, de uitwisseling en het begrip van kunst in de openbare ruimte. Cruciaal voor het succes was de samenwerking met diverse kunstenaars, galeries, lokale en internationale experts in het kunstveld, kunstscholen en universiteiten, en de voortdurende steun van diverse ondersteunende partners.

ONBOARDS Biënnale 2021

In 2021 wordt Billboard Project Antwerpen de ONBOARDS Biënnale.

De biënnale presenteert kunstdrukken van nationale en internationale gevestigde en opkomende kunstenaars, kunstenaars van Antwerpse kunstgaleries en kunststudenten van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten en Sint Lucas Antwerpen. De kunstwerken worden gezien door een breed publiek en beoordeeld door gerenommeerde galeristen, kunstadviseurs, curatoren en kunstuitgevers. Als onderdeel van de tentoonstelling initieert de ONBOARDS Biënnale lezingen, audiotours, performances, binnenexposities en een publieks- en professionele kunstprijs.

Missie

Met de ONBOARDS Biënnale willen we kunst dichter bij de samenleving brengen, het grote publiek in hun dagelijkse omgeving aanspreken en een mogelijkheid tot participatie bieden voor zowel kunstenaars, betrokkenen uit de kunstwereld als het publiek. Wij geloven dat kunst een communicatieve praktijk is die bijdraagt tot de bloei van alle leden van de gemeenschap. 

Een billboard als straatmeubilair kan kunst faciliteren, ideeën verspreiden en een ontmoetingsplaats worden voor dialoog, cultuur en educatie in de openbare ruimte.

De ONBOARDS Biënnale wil door kunst in de openbare ruimte te brengen een mogelijkheid tot sociale interactie creëren, een publieke dialoog uitlokken en nieuwe sociale en culturele ervaringen bieden, die communicatie, reflectie, zelfbewustzijn en menselijkheid bevorderen.

Samen met gevestigde kunstenaars en belangrijke spelers uit de kunstwereld willen wij zowel studenten als opkomende kunstenaars uit de hele wereld promoten en een veelzijdig publiek bieden, waardoor een nieuwe arena wordt geopend om verschillende percepties en ideeën te ontmoeten.

OVER DE QUARANTAINE EDITIE 2020 

Tijdens de eerste lockdown in mei 2020 presenteerde het Billboard Project (nu ONBOARDS Biënnale), in samenwerking met district Antwerpen, kunstenaar Spank Moons en 200 kunstenaars, 200 kunstwerken op billboards in de straten van Antwerpen.

De deelnemende kunstenaars droegen van harte bij aan de samenleving door hun gedachten en emoties over de huidige pandemische crisis te delen. Zij reageerden prompt door te verschijnen en de lege billboards in de lege straten te activeren.

De Quarantaine Editie was een mooie, zinvolle en solidaire actie die resulteerde in een oprecht gebaar van 7.000€ liefdadigheid geschonken aan de organisatie voor zelfmoordpreventie: Zelfmoord 1813.

Samen met alle deelnemende kunstenaars, het publiek, galeries en partners heeft The Quarantine Edition zijn stempel gedrukt en was het aanwezig in dit uitdagende historische moment.

 
nl_BENederlands (België)