De ONBOARDS Biënnale is een tentoonstelling van kunstwerken die op de billboards in de stad worden getoond.
De tentoonstelling presenteert kunstwerken van nationale en internationale gevestigde en opkomende kunstenaars en werken van kunststudenten.
Met de ONBOARDS biënnale willen we kunst dichter bij de maatschappij brengen, het grote publiek in hun dagelijkse omgeving aanspreken en een mogelijkheid tot deelname bieden voor zowel kunstenaars, betrokkenen uit de kunstwereld als het publiek.
Een billboard als straatmeubilair kan kunst faciliteren en ideeën verspreiden. In dit project wordt een billboard een ontmoetingsplaats voor dialoog, cultuur en educatie in de openbare ruimte. Op die manier bieden we zowel gevestigde als opkomende kunstenaars een nieuw, meervoudig publiek en openen we een nieuwe arena voor een ontmoeting tussen diverse percepties en ideeën. Samen met erkende kunstenaars en belangrijke spelers uit de kunstwereld willen we zowel studenten als opkomende kunstenaars van over de hele wereld promoten.
Wij geloven dat kunst een communicatieve praktijk is die bijdraagt tot de bloei van de leden van de gemeenschap als geheel. Door kunst in gemeenschappelijke openbare ruimten te brengen, wil de ONBOARDS Biënnale een mogelijkheid tot sociale interactie creëren, een publieke dialoog uitlokken en nieuwe sociale en culturele ervaringen aanbieden, die communicatie, reflectie, zelfbewustzijn en menselijkheid bevorderen.

De ONBOARDS Biënnale is een tentoonstelling van kunstwerken die op de billboards in de stad worden getoond.
De tentoonstelling presenteert kunstwerken van nationale en internationale gevestigde en opkomende kunstenaars en werken van kunststudenten.
Met de ONBOARDS biënnale willen we kunst dichter bij de maatschappij brengen, het grote publiek in hun dagelijkse omgeving aanspreken en een mogelijkheid tot deelname bieden voor zowel kunstenaars, betrokkenen uit de kunstwereld als het publiek.

Meer

ONBOARDS BIENNALE Show Up/Show Off

2021

Van 28 juni tot 25 juli 2021kan het publiek 200 kunstprints ontdekken op billboards in de stad Antwerpen. De tentoonstelling presenteert werk van (inter)nationale gevestigde en opkomende kunstenaars, kunstenaars van Antwerp Art, ToBe Antwerp en van kunststudenten van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten en Sint Lucas Antwerpen.

In deze zesde editie is een publieksprijs, gratis voorstellingen en een symposium in de openbare ruimte op 3, 10 en 24 juli georganiseerd. Een audiotour is ook beschikbaar via de website.

Meer

DE QUARANTAINE-EDITIE 

2020

De wereld bevindt zich momenteel in een buitengewone situatie. Hoe ervaren en bekijken kunstenaars de Corona-crisis? Kunstenaars reageerden onmiddellijk door de lege billboards in de lege straten te activeren. We staan allemaal voor dezelfde crisis, geconfronteerd met anderen en met onszelf. Kunst kan die gevoelens verbeelden en hoop geven.                              

Wij zijn aanwezig en dit is onze bijdrage.

Meer

BINNEN HET BILLBOARD PROJECT

2018

Inside the Billboard Project was een tentoonstelling van een verzameling kunstwerken, documentatie en onderzoek van het Billboard Project Antwerpen van 2007 tot 2017. 

Deze tentoonstelling vond plaats in de Lange Zaal van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en werd samengesteld door Natali Sarkisyan, Els De Vos en Tine Poot

Kunstwerken, geplaatst in de openbare ruimte, worden dagelijks gezien en dus geïnterpreteerd door het grote publiek. Kunst stimuleert de communicatie tussen verschillende sociale groepen. Kunst kan maatschappelijk betrokken zijn en toont vaak een verrassende kijk op de samenleving.

Meer
Als Kunst Begrip Zoekt: Het aanplakbord als ontmoetingspunt

2016

In 2016 werd het Billboard Project The Meeting Point, waar kunstenaars, kunststudenten, architectuurstudenten en het publiek elkaar konden ontmoeten en hun mening konden geven over hun perceptie van kunst. Deze editie van het Billboard Project Antwerpen onderzocht of de artistieke betekenis van een werk ons dagelijks leven kan beïnvloeden door het tonen en interpreteren van een kunstwerk in de openbare ruimte.

Dit project kwam tot stand in samenwerking met kunstenares Natali Sarkisyan en Sanja Tomic, Pr.dr.Els De Vos en haar studenten van de Universiteit Antwerpen, PhD Tine Poot en studenten van The Fine Art Academy in Antwerpen.

Meer

BILLBOARD PROJECT III

2011

De derde editie van het Billboard Project Antwerpen ging verder dan 'gewoon een openluchttentoonstelling zijn'. We raakten geïnteresseerd in de manier waarop het publiek de kunstwerken waarnam: de billboards veranderden voortdurend in de loop van het project, afhankelijk van het tijdstip van de dag, het licht en natuurlijk de toeschouwer.

Wij hebben de belangstelling van het grote publiek opgemerkt en zijn op het idee gekomen van visueel onderzoek.

Meer

VERKLARING VAN DE KUNSTENAAR EN COMMUNICATIE

2009

Twee jaar na de eerste editie werd het Billboard Project Antwerpen opnieuw gelanceerd, ditmaal onder de titel: Artist Statement and Communication. AC Billboards bood de kunstenaars 9 dubbelzijdige billboards aan op één van de meest prominente straten van Antwerpen: de Schoenmarkt. Tijdens het plaatsen van de kunstwerken in de billboards toonden voorbijgangers grote interesse voor wat er gaande was.

Meer

INSIGHT

2007

Het Billboard Project Antwerpen werd opgericht in oktober 2007. Vijftig originele kunstwerken van verschillende Belgische en internationale kunstenaars werden tentoongesteld in het centrum van de stad. Deze kunstwerken werden geplaatst in Agrafa en AC Billboards. De tentoonstelling duurde een week. De titel van het project was: Inzicht.  Op de openingsavond werd een rondleiding georganiseerd.

Dit project kwam tot stand in samenwerking met Peter Bosteels, Liesbeth De Haes, Kanako Murakami, Koenraad Claes en Sanja Tomic.

Meer
nl_BENederlands (België)